Kategoria menu:Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kłodzku
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kłodzku
Treść informacji
Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kłodzku
pl. B. Chrobrego 1, 57-300 Kłodzko
Od 1996 roku profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych stanowi zadania własne gminy, które prowadzone są w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, stanowiącego część strategii rozwiązywania problemów społecznych, uchwalanego corocznie przez radę gminy (art. 4¹ ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
Zadania ujęte w gminnym programie inicjowane są przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, natomiast głównym realizatorem zadań jest Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Uzależnień w Miasta w Urzędzie Miasta w Kłodzku (pok. 218, tel. 74 865 46 02).
W dniu 23 listopada br. Burmistrz Miasta Kłodzka, Pan Michał Piszko, podpisał zarządzenie zmieniające nazwę z gminnej komisji na miejską. Konieczność zmiany nazwy komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych wynikała z faktu, że istnieje już Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów w Kłodzku powołana przez Wójta Gminy Kłodzko, która działa przy Urzędzie Gminy w Kłodzku, a dwie identyczne nazwy były mylące przede wszystkim dla sądów, ale też dla interesantów.
Dokument powiązany:
MIEJSKA KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Do zadań Komisji, wynikających z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2016 r. poz. 487 z późn. zm.), należy w szczególności:
- inicjowanie, współpraca przy opracowaniu, opiniowanie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałami rady gminy w sprawie – liczby punktów sprzedaży oraz zasad ich usytuowania;
- podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego;
- prowadzenie rozmów z członkami rodzin osoby uzależnionej od alkoholu, zmierzających do podejmowania przez nich leczenia współuzależnienia.
Zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta Kłodzka nr 270.0050.2022 z dnia 30 grudnia 2022 r. w sprawie powołania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kłodzku, od 02.01.2023 r. w skład Komisji wchodzą:
- Pani Zdzisława Woźniak – Krupska – Przewodnicząca,
- Pani Wioletta Martuszewska – członek Komisji,
- Pani Danuta Ułasiewicz – członek komisji,
- Pan Sergiusz Kotyra – członek komisji,
- Pan Krzysztof Bal – członek komisji,
- Pani Dorota Krężlewicz – Skrobot - sekretarz MKRPA i Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiazywania Uzależnień.
Dokumenty powiązane:
Jednak głównym zadaniem Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kłodzku jest postępowanie w stosunku do osób nadużywających alkoholu, które określa rozdział 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 z późn. zm.).
MKRPA w Kłodzku odbywa swoje posiedzenia w Urzędzie Miasta w Kłodzku, pl. B. Chrobrego 1 w sali 128 o godzinie 15.30
Harmonogram zebrań członków MKRPA w 2024r.
Miesiąc | Komisja I - poniedziałki Wioletta Martuszewska Dorota Krężlewicz - Skrobot Zdzisława Woźniak-Krupska
| Komisja II - czwartki Sergiusz Kotyra Dorota Krężlewicz - Skrobot Danuta Ułasiewicz
|
styczeń | 15 | 25 |
luty | 12 | 29 |
marzec | 11 | 28 |
kwiecień | 08 | 25 |
maj | 13 | 30 |
czerwiec | 10 | 27 |
lipiec | 01 | 25 |
sierpień | 12 | 29 |
wrzesień | 09 | 26 |
październik | 14 | 24 |
listopad | 04 | 28 |
grudzień | 16 | 16 |
Z MKRPA w Kłodzku można się także kontaktować mailowo pod adresem: gkrpa.gminamiejskaklodzko@um.klodzko.pl
Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwiązywania Uzależnień oraz jednocześnie zastępca przewodniczącej i sekretarz MKRPA w Kłodzku przyjmuje petentów w poniedziałki i czwartki w Urzędzie Miasta w Kłodzku, pl. B. Chrobrego 1 w pok. 218 w godzinach 10.00-15.30, tel. 74 865 46 02 lub 604 280 681, w pozostałe dni po wcześniejszym umówieniu się telefonicznym.
W związku z powyższym została opracowana:
- PROCEDURA POSTĘPOWANIA MKRPA W KŁODZKU W STOSUNKU DO OSÓB NADUŻYWAJĄCYCH ALKOHOLU
- wniosek
- klauzula informacyjna
Dokumenty powiązane:
Jednym z obowiązków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kłodzku jest kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych w Kłodzku.
W tym celu komisja opracowuje corocznie harmonogram kontroli oparty na przeprowadzanej we własnym zakresie analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej tych podmiotów. Jednym z podstawowych materiałów służącym przeprowadzeniu takiej analizy jest sprawdzenie potencjalnej dostępności alkoholu dla osób niepełnoletnich oraz szkolenie terenowe sprzedawców napojów alkoholowych.
Dokumenty powiązane:
1) Gmina Miejska Kłodzko 2020 raport końcowy „2S”
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Wg art. 4 prim 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r., poz. 2151) gmina ma obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu. W szczególności zadania te obejmują:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz działalności szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnieniom behawioralnym, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo wychowawczych i socjoterapeutycznych;
4) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych;
5) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego;
6) wspieranie zatrudnienia socjalnego przez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i klubów integracji społecznej.
Realizacja zadań, o których mowa powyżej, jest prowadzona w postaci uchwalonego przez radę miejską gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, który stanowi część strategii rozwiązywania problemów społecznych i który uwzględnia cele operacyjne dotyczące profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, określone w Narodowym Programie Zdrowia. Elementem gminnego programu mogą być również zadania związane z przeciwdziałaniem uzależnieniom behawioralnym.
UCHWAŁA NR LVIII/512/2023 RADY MIEJSKIEJ W KŁODZKU z dnia 30 marca 2023 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2023 – 2026. przyjęła do realizacji program.
Wg ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Burmistrz Miasta Kłodzka sporządza raport z wykonania w danym roku gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii i efektów jego realizacji, który przedkłada radzie gminy w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy raport.
Program taki został napisany na okres 4 lat. Praktyką poprzednich lat było tworzenie gminnego programu na dany rok, jednak zawsze było to poprzedzone stworzeniem diagnozy lokalnych zagrożeń społecznych. Diagnoza taka była sporządzona w roku 2019 i obowiązuje w latach 2020-2022.
W listopadzie roku 2022 została dokonana nowa diagnoza problemów społecznych, która miała na celu ukazanie skali różnych problemów społecznych na terenie miasta. Zakres działań badawczych odnosił się do zidentyfikowania następujących kwestii:
• zidentyfikowania problemów uzależnień wśród dzieci, młodzieży, dorosłych mieszkańców,
• zidentyfikowania problemu przemocy w rodzinie z Kłodzka,
• zidentyfikowanie problemu przemocy rówieśniczej wśród uczniów z Kłodzka,
• zidentyfikowania przyczyn lub czynników wywołujących sytuacje problemowe,
• określenia skali oraz zakresu problemów uzależnień,
• zidentyfikowania skutków występujących problemów,
• pokazania rozwiązań mających na celu wyjaśnienie sytuacji problemowej lub złagodzenie jej skutków.
Poniżej jest zamieszczony cały ten dokument, którego rekomendacje i wnioski posłużyły do sformułowania celów nowego Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2023 – 2026, który wszedł w życie w I kwartale roku 2023.
W ramach OGÓLNOPOLSKIEJ KAMPANII PROFILAKTYCZNEJ - UZALEŻNIENIA BEHAWIORALNE- BĄDŹ NIEZALEŻNY dla uczniów wszystkich klas pięciu szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Kłodzko, firma SBC - SZKOLENIA BADANIA CONSULTING, ul. T. Szafrana 5/73, 30-363 Kraków, opracowała w listopadzie 2023 roku Diagnozę problemów społecznych wynikającą z uzależnień behawioralnych na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko.
Dokument powiązany:
Diagnoza problemów społecznych Miasta Kłodzko 2022,
Diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych na terenie miasta Kłodzko na lata 2020 – 2022,
Diagnoza problemów społecznych wynikająca z uzależnień behawioralnych na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko.
Pliki powiązane z informacją
- Diagnoza problemów społecznych Miasta Kłodzka 2023 - rozmiar pliku: 1082.66 kb
- Diagnoza problemów społecznych Miasta Kłodzko 2022 - rozmiar pliku: 5635.23 kb
- GKRPA - rozmiar pliku: 20.22 kb
- GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH, ORAZ PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DLA MIASTA KŁODZKA NA LATA 2023_2026 - rozmiar pliku: 224.82 kb
- GMK - raport koncowy 2s - rozmiar pliku: 453.79 kb
- Klauzula informacyjna - rozmiar pliku: 15.67 kb
- Miast Kłodzko - wynika badania - rozmiar pliku: 78.67 kb
- Procedura Postepowania GKRPA - rozmiar pliku: 26.18 kb
- PUNKTY SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH W KŁODZKU DO KONTROLI _BADANIE "TAJEMNICZY KLIENT" 2022 rok - rozmiar pliku: 15.15 kb
- Wniosek o leczenie - rozmiar pliku: 19.39 kb
- Diagnoza Kłodzko 2020 - rozmiar pliku: 3094.48 kb