Informacje nt przetwarzania danych osobowych / plików cookies: » szczegóły

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) * Urząd Miasta w KŁODZKU

http://www.klodzko.pl/
Strona główna BIP: gov.pl/bip
Strona główna instytucji: http://www.klodzko.pl/
Wybory ławników na kadencję 2024 -2027 uzupełnienie składu Wybory uzupełniające na ławników na kadencję 2024-2027

Kategoria menu:Wybory ławników na kadencję 2024 -2027 uzupełnienie składu

Wybory uzupełniające na ławników na kadencję 2024-2027

Treść informacji

Na podstawie art.160 § 2 w związku art. 162 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. z 2024, poz. 334 z późn.zm. ) informuje się o rozpoczętej procedurze wyborczej kandydatów na ławników na kadencję 2024 – 2027 do Sądu Rejonowego w Świdnicy oraz Sądu Rejonowego w Kłodzku (łącznie 11  ławników), w tym do: Wydziału Pracy – 8 osób oraz do Wydziału Karnego Sądu Okręgowego w Świdnicy – 3 osoby.

Karty zgłoszenia kandydatów na ławników oraz wszystkie niezbędne dokumenty można pobrać w Biurze Obsługi Ludności Pl. Bolesława Chrobrego 1, 57-300 Kłodzko, ze strony internetowej www.klodzko.pl lub ze strony www.bip.um.klodzko.pl.

Karty zgłoszenia kandydatów na ławników wraz ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami należy składać do dnia 05 kwietnia 2024 roku w Biurze Obsługi Ludności, pl. Bolesława Chrobrego 1, 57-300 Kłodzko w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „Kandydat na ławnika”.

Kandydatów na ławników mogą zgłaszać:

·         prezesi właściwych sądów,

·         stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe zarejestrowane na podstawie przepisów prawa z wyłączeniem partii politycznych,

·         co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru.

Ławnikiem może być wybrany ten, kto:

·         posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich, - jest nieskazitelnego charakteru,

·         ukończył 30 lat,

·         jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub mieszka w miejscu kandydowania, co najmniej od roku, - nie przekroczył 70 lat,

·         jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,

·         posiada, co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.

Do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.

Ławnikami nie mogą być:

·         osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze,

·         osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,

·         funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń, - adwokaci i aplikanci adwokaccy,

·         radcy prawni i aplikanci radcowscy, - duchowni,

·         żołnierze w czynnej służbie wojskowej,

·         funkcjonariusze Służby Więziennej,

·         radni gminy, powiatu i województwa.

Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

Zgłoszenia kandydatów na ławników dokonuje się na karcie zgłoszenia, do której dołącza się:

·         informację z Krajowego Rejestru Karnego dotyczącą kandydata,

·         oświadczenia kandydata, że nie jest prowadzone przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

·         oświadczenie kandydata, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej, a także, że władza rodzicielska nie została mu ograniczona ani zawieszona,

·         zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 roku o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022r., poz. 2527), stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika,

·         dwa zdjęcia zgodne z wymogami stosowanymi przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego,

·         aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis do innego właściwego rejestru lub ewidencji – w przypadku jeśli kandydata zgłasza stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna lub zawodowa, zarejestrowana na podstawie przepisów prawa,

·         imienną listę osób zgłaszających kandydata wraz z podaniem numeru PESEL, miejsca stałego zamieszkania i własnoręcznym podpisem każdej z tych osób – w przypadku gdy zgłoszenia kandydata na ławnika dokonuje grupa pięćdziesięciu obywateli.

Osobą uprawnioną do składania wyjaśnień w sprawie zgłoszenia kandydata jest osoba, której nazwisko zostało umieszczone jako pierwsze na liście.

Informacje o kandydacie z Krajowego Rejestru Karnego, oświadczenia kandydata na ławnika oraz zaświadczenie lekarskie powinny być opatrzone datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem zgłoszenia.

Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpis lub zaświadczenie potwierdzające wpis organizacji społecznej lub zawodowej do właściwego rejestru lub ewidencji powinny mieć datę nie wcześniejszą niż  3 miesiące przed dniem zgłoszenia.

Koszt opłaty za badanie lekarskie i wystawienie zaświadczenia lekarskiego oraz koszty zdjęć kandydata - ponosi kandydat na ławnika.

Pozostałe koszty związane z wydaniem informacji z Krajowego Rejestru Karnego, wydaniem aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego albo odpisy lub zaświadczenia z innego rejestru lub ewidencji ponosi Skarb Państwa.

Zgłoszenia kandydatów, które wpłyną do Rady Miejskiej w Kłodzku po upływie terminu tj. po 05 kwietnia 2024 roku, a także te, które nie spełnią wymogów formalnych pozostawia się bez dalszego biegu. Termin do zgłoszenia kandydata nie podlega przywróceniu. Pozostawienie zgłoszenia bez dalszego biegu Rada Miejska w Kłodzku stwierdza w drodze uchwały.  

Informacja powiązana z wydziałem:   Wydział Obsługi Urzędu i Rady Miejskiej
  METRYKA INFORMACJI
Osoba, która wytworzyła informację:   Ewa Jóźwiak
Osoba, która wprowadziła informację do BIP:   Magdalena Serafin
Autor ostatniej poprawki:   Magdalena Serafin
Osoba, która zweryfikowała informację w BIP:   Magdalena Serafin
Data wytworzenia informacji:  15.03.2024
Data wprowadzenia do BIP:  15.03.2024 10:12
Data weryfikacji:   15.03.2024 10:23
Data ostatniej zmiany:   15.03.2024 10:23 Rejestr zmian