Informacje nt przetwarzania danych osobowych / plików cookies: » szczegóły

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) * Urząd Miasta w KŁODZKU

http://www.klodzko.pl/
Strona główna BIP: gov.pl/bip
Strona główna instytucji: http://www.klodzko.pl/
Ochrona środowiska Informacje o wydanych decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dot. Decyzji z dnia 17.06.2024_ WI.6220.4.14.2024.KK

Kategoria menu:Informacje o wydanych decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dot. Decyzji z dnia 17.06.2024_ WI.6220.4.14.2024.KK

Treść informacji

Kłodzko, dnia 17.06.2024 r.WI.6220.4.14.2024.KK

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.) – dalej Kpa, art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) – dalej ustawa ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 71 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Wodociągów Kłodzkich Sp. z. o. o. ul. Piastowska 14B, 57-300 Kłodzko, po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia oraz po uzyskaniu wymaganych art. 64 ust. 1 ustawy ooś opinii: Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Nysie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, jak również wobec braku zastrzeżeń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kłodzku, stwierdzam, brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa nowego wodociągu tranzytowego, doprowadzającego wodę z ujęcia do stacji uzdatniania wody przy ul. Korczaka w Kłodzku”, planowanego do realizacji na terenie działek: dz. nr 1/4, AM-5, obręb 0012 Stadion; dz. nr 1/11 AM-5, obręb 0012 Stadion; dz. nr 69/5 AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 10/70, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 12 AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 13 AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 16 AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 19 AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 21 AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 22 AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 23, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 24, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz.nr 25, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 26, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 27, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 28, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz.nr 29 AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 30, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 31, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz.nr 32, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 33, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 10/2, AM-6, obręb 0012 Stadion; dz. nr 6/4, AM-6, obręb 0012 Stadion, Kłodzko-miasto, określając jednocześnie następujące warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia:

1.Na etapie realizacji przedsięwzięcia ograniczyć prowadzenie prac do pory dziennej
tj. od godz. 6:00 do 22:00.

2.W trakcie realizacji przedsięwzięcia miejsce postoju sprzętu budowlanego należy usytuować na utwardzonym i szczelnym podłożu, a zaplecze budowy wyposażyć
w sorbenty. Stan sprzętu budowlanego i środków transportu powinien być na bieżąco monitorowany.

3.Na placu budowy należy zapewnić dostęp do urządzeń sanitarnych  (np. TOI-TOI). Powstające ścieki bytowe odprowadzać do oczyszczalni ścieków.

4.Przed przystąpieniem do prac z miejsc, w obrębie których mogłoby dojść do degradacji istniejącej warstwy humusu (gleby urodzajnej), należy zebrać warstwę humusu, a następnie odpowiednio go składować (zabezpieczając przed zniszczeniem, rozjeżdżaniem, zanieczyszczeniem), a po zakończeniu prac budowlanych należy wykorzystać humus do odtworzenia warstwy urodzajnej gleby.

5.Odpady powstające podczas prac budowlanych należy zbierać selektywnie, w miejscach do tego przystosowanych, a następnie przekazywać podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami, w celu ich odzysku lub unieszkodliwienia.

6.Prace ziemne prowadzić poza sezonem lęgowym ptaków (tj. przed 1 marca oraz po 31 sierpnia) lub po sprawdzeniu terenu przez ornitologa i wykluczeniu lęgów ptaków.

7.Drzewa i krzewy znajdujące się w zasięgu oddziaływania prac zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi poprzez wykonanie oszalowania z desek.

8.Prace w obrębie brył korzeniowych drzew i krzewów wykonywać ręcznie.

9.Wokół drzew (w tym ich korzeni) wykonać strefę ochronną, w której nie będą składowane materiały budowlane, masy ziemne oraz nie będzie umożliwiony postój maszyn budowlanych.

10.Na etapie realizacji inwestycji należy kontrolować wykopy (zwłaszcza przed ich zasypaniem), pod kątem obecności zwierząt, a ewentualnie znalezione zwierzęta należy złapać i wynieść poza teren budowy w bezpieczne miejsce.

Nieodłączną częścią niniejszej decyzji jest charakterystyka przedsięwzięcia, stanowiąca załącznik nr 1.

Uzasadnienie

W dniu 13.03.2024 r. Spółka z o. o. Wodociągi Kłodzkie, ul. Piastowska 14B, 57-300 Kłodzko, wystąpiła do Burmistrza Miasta Kłodzka, z wnioskiem o wydanie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa nowego wodociągu tranzytowego, doprowadzającego wodę z ujęcia do stacji uzdatniania wody przy ul. Korczaka w Kłodzku”, polegającego na budowie nowego wodociągu tranzytowego doprowadzającego wodę z ujęcia do stacji uzdatniania wody oraz unieczynnieniu dotychczasowego rurociągu magistralnego. Przedsięwzięcie realizowane będzie na terenie działek: dz. nr 1/4  i dz. nr 1/11, AM-5, obręb 0012 Stadion oraz  dz. nr 69/5, AM-6, obręb 0012 Stadion, Kłodzko-miasto (działki, na terenie których, planowana jest budowa nowego rurociągu) oraz dz. nr 10/70, dz. nr 12, dz. nr 13, dz. nr 16, dz. nr 19, dz. nr 21, dz. nr 22,
dz. nr 23, dz. nr 24, dz.nr 25, dz. nr 26, dz. nr 27, dz. nr 28, dz.nr 29, dz. nr 30, dz. nr 31, dz.nr 32, dz. nr 33, dz. nr 10/2, dz. nr 6/4, AM-6, obręb 0012 Stadion, Kłodzko-miasto (działki, na terenie których, znajduje się wodociąg przeznaczony do unieczynnienia). Do wniosku dołączona została Karta Informacji o Przedsięwzięciu, sporządzona przez mgr inż. Macieja Surmę (luty 2024 r.), zwana dalej Kip.

Wydanie decyzji następuje przed uzyskaniem decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, tj. decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanej na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 725 z późn. zm.).

O wszczęciu postępowania na wniosek strony, o uprawnieniach wszystkich stron do czynnego w nim udziału, w każdym jego stadium oraz o możliwości wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań zgodnie z art. 61 § 1 i § 4 Kpa, zawiadomiono pozostałe strony postępowania, wyznaczone zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy ooś (zawiadomienie z dnia  18.03.2024 r. znak: WI.6220.4.2024.KK). Z uwagi na fakt, iż liczba stron postępowania przekracza 10, zawiadomienia dokonano również poprzez jego udostępnienie (w dniu 18.03.2024 r.) na tablicy ogłoszeń oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta w Kłodzku, zgodnie bowiem z art. 74 ust. 3 ww. ustawy, w tych okolicznościach stosuje się przepis art. 49 Kpa.Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 71 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.), dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być wymagany. Zgodne z § 3 ust. 1 pkt 71 powyższego rozporządzenia, do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zaliczamy: „rurociągi wodociągowe magistralne do przesyłania wody oraz przewody wodociągowe magistralne doprowadzające wodę od stacji uzdatniania do przewodów wodociągowych rozdzielczych, z wyłączeniem ich przebudowy metodą bezwykopową”.

Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy ooś, organ prowadzący postępowanie zbadał zgodność planowanego przedsięwzięcia, pod kątem zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ustalając, co następuje. Działki: dz. nr 1/4, AM-5, obręb Stadion, dz. nr 69/5, AM-6, obręb Stadion, dz. nr 12 AM-6, obręb Stadion, dz. nr 29 AM-6, obręb Stadion oraz dz. nr 10/2 AM-6, obręb Stadion, objęte są uchwałą nr XXII/190/2020 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 22 września 2020 r. w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego terenu położonego miedzy ulicami Dusznicką, Tadeusza Kościuszki, Bohaterów Getta, dr Janusza Korczaka, Wielisławską i Objazdową oraz terenami zabudowanymi przy ulicy dr Janusza Korczaka. Dziaka 1/4, AM-5, obręb Stadion w Kłodzku, wchodzi w skład obszaru oznaczonego symbolem I.2.IW, przeznaczonego pod infrastrukturę wodociągową. Część działki nr 69/5, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku, wchodzi w skład obszaru oznaczonego symbolem I12.R (przeznaczenie rolnicze, jako przeznaczenie uzupełniające min. sieci i urządzenia infrastruktury technicznej). Działka nr 12, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku wchodzi w skład obszaru oznaczonego symbolem I3.MN, dla których ustala się przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, jako uzupełniający sposób zagospodarowania wskazano min. sieci i urządzenia infrastruktury technicznej. Część działki nr 29, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku wchodzi w skład obszaru oznaczonego symbolami: I7.MN (tereny przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, jako uzupełniający sposób zagospodarowania wskazano min. sieci i urządzenia infrastruktury technicznej), I5.MW/U (teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z towarzyszącą zabudową usługową) oraz I4.KWD (przeznaczenie podstawowe pod drogi wewnętrzne, jako uzupełniający sposób zagospodarowania wskazano min. sieci i urządzenia infrastruktury technicznej). Działka nr 10/2, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku, wchodzi w skład obszaru oznaczonego symbolem I12.R (przeznaczenie rolnicze, jako przeznaczenie uzupełniające min. sieci i urządzenia infrastruktury technicznej) oraz I10.MN (przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, jako uzupełniający sposób zagospodarowania wskazano min. sieci
i urządzenia infrastruktury technicznej).Działki: dz. nr 1/11, AM-5, obręb Stadion w Kłodzku, część działki nr 69/5, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku, dz. nr 10/70, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku, działki: nr 13, dz. nr 16, dz. nr 19, dz. nr 21, dz. nr 22, dz. nr 23, dz. nr 24, dz. nr 25, dz. nr 26, dz. nr 27, dz. nr 28, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku, dz. nr 31, dz. nr 31, dz. nr 32, dz. nr 33, AM-6, obręb Stadion
w Kłodzku, część dz. nr 10/2, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku oraz część dz. nr 6/4, AM-6, obręb Stadion w Kłodzku, objęte są uchwałą Nr XII/100/2007 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Południowo-Wschodniej części miasta Kłodzka obejmującego osiedle przy ul. Wyspiańskiego, tereny wodonośne i tereny rolniczo-rekreacyjne nad rzeką Nysą Kłodzką. Zgodnie z niniejszą uchwałą, powyższe działki znajdują się na terenach oznaczonych symbolami D-1W-1 (teren gruntów zurbanizowanych – terenów przemysłowych, dla którego ustalono przeznaczenie podstawowe jako tereny komunalnych ujęć wody), D-1Rz, D-2Rz (tereny użytków rolnych, tereny rolnicze o przeważającym udziale upraw łąkowych i pastwisk, zagospodarowanie uzupełniające min. ciągi uzbrojenia podziemnego komunalnych ujęć wody oraz urządzenia i obiekty towarzyszące, wg. tras istniejących i planowanych, nie powodujące trwałego przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolne), D-2R, D-3R, D-4R (tereny użytków rolnych, tereny rolnicze o przeważającym udziale upraw polowych, zagospodarowanie uzupełniające min. ciągi uzbrojenia podziemnego komunalnych ujęć wody oraz urządzenia
i obiekty towarzyszące, wg tras istniejących i planowanych, nie powodujące trwałego przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolne).  Po przeanalizowaniu zakresu inwestycji oraz informacji zawartych w Kip, organ prowadzący postępowanie stwierdził, że planowane przedsięwzięcie nie narusza zapisów uchwał: uchwały nr XXII/190/2020 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 22 września 2020 r. w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego terenu położonego miedzy ulicami Dusznicką, Tadeusza Kościuszki, Bohaterów Getta, dr Janusza Korczaka, Wielisławską i Objazdową oraz terenami zabudowanymi przy ulicy dr Janusza Korczaka oraz uchwały Nr XII/100/2007 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Obszaru Południowo-Wschodniej części miasta Kłodzka obejmującego osiedle przy ul. Wyspiańskiego, tereny wodonośne i tereny rolniczo-rekreacyjne nad rzeką Nysą Kłodzką i jest zgodne z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obowiązującego dla działek przeznaczonych pod inwestycję. Po stwierdzeniu zgodności lokalizacji planowanego przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, stosownie do treści art. 64 ust. 1 ustawy ooś, Burmistrz Miasta Kłodzka wystąpił z wnioskiem o wydanie opinii, co do obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu (pismo z dnia 22.03.2024 r. znak: WI.6220.4.3.2024.KK), Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kłodzku (pismo z dnia 22.03.2024 r. znak: WI.6220.4.6.2024.KK) oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Nysie (pismo z dnia 22.03.2024 r. znak: WI.6220.4.5.2024.KK). Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Nysie, opinią z dnia 9.05.2024 r. znak: VN.ZZŚ.4901.43.2024.JP stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania oraz wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, następujących wymagań: w trakcie realizacji przedsięwzięcia miejsce postoju sprzętu budowlanego należy usytuować na utwardzonym i szczelnym podłożu; na placu budowy należy zapewnić dostęp do urządzeń sanitarnych (np. typu TOI-TOI), a powstające ścieki bytowe trzeba odprowadzać do oczyszczalni ścieków; stan sprzętu budowlanego i środków transportu powinien być na bieżąco monitorowany. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu, z uwagi na konieczność uzupełnienia materiału dowodowego, pismem znak: WOOŚ.4220.170.2024.GK1 z dnia 4.04.2024 r., wezwał Wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień, a następnie po analizie przedłożonej Kip wraz z uzupełnieniem oraz biorąc pod uwagę kryteria zawarte w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, w postanowieniu z dnia 21.05.2024 r. znak: WOOŚ.4220.170.2024.GK.3, stwierdził, iż dla planowanej inwestycji nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kłodzku nie przedstawił opinii, co do obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia. Zgodnie z art. 78 ust. 4 ustawy ooś, niewydanie przez właściwe organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej opinii, o której mowa w art. 64 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy, odpowiednio w terminie, o którym mowa w art. 64 ust. 4 ustawy ooś, traktuje się jako brak zastrzeżeń. W toku prowadzonego postępowania Burmistrz Miasta Kłodzka wezwał Wnioskodawcę, pismem z dnia 08.04.2024 r. znak: WI.6220.4.8.2024.KK oraz z dnia 22.04.2024 r. znak: WI.6220.4.10.2024.KK, do złożenia wyjaśnień i uzupełnień do Kip. Wnioskodawca przedłożył stosowne wyjaśnienia w dniu 30.04.2024 r. Burmistrz Miasta Kłodzka wydając przedmiotową decyzję wziął pod uwagę informacje zawarte w Kip wraz z jej uzupełnieniem, kryteria zawarte w art. 63 ust. 1 ustawy ooś oraz opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu i Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Nysie.

Uwzględniając kryteria wymienione w art. 63 ust. l ustawy ooś przeanalizowano: rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do kryteriów wymienionych w pkt 1 i 2 oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy ooś, ustalając co następuje. Planowana inwestycja polegać będzie na budowie wodociągu magistralnego doprowadzającego wodę z ujęcia do stacji uzdatniania wody przy ul. Korczaka w Kłodzku oraz unieczynnieniu dotychczas użytkowanego wodociągu magistralnego. Długość projektowanego wodociągu wyniesie ok. 646 metrów, natomiast długość odcinka sieci przeznaczonego do wyłączenia z eksploatacji wynosi ok. 734,5 metra. Unieczynnienie polegać będzie na zaczopowaniu istniejącego wodociągu na dwóch końcach, nie zostanie on wyciągnięty z ziemi. Powierzchnia terenu jaka zostanie zajęta pod inwestycję wynosić będzie ok. 0,8 ha. Budowa nowego odcinka wodociągu magistralnego realizowana będzie metodą wykopu otwartego.  
Teren w miejscu włączenia projektowanego wodociągu do istniejącego układu technologicznego stanowi droga wewnętrzna o nawierzchni z trylinki oraz teren częściowo porośnięty trawą. W ramach prac przewiduje się odwodnienie wykopów za pomocą odwodnienia powierzchniowego lub igłofiltrów. Woda z odwodnienia wykopów, przed odprowadzeniem do rowów, zostanie podczyszczona w przenośnych osadnikach. Przed oddaniem sieci do eksploatacji, przeprowadzone będą próby szczelności. Jak wynika z ogólnodostępnych materiałów, najbliższy teren chroniony akustycznie (zabudowa mieszkaniowa) graniczy bezpośrednio z terenem inwestycji. Projektowany wodociąg przebiegać będzie w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej oraz zadrzewień i terenów zielonych. Etap realizacji przedsięwzięcia związany będzie z wykonywaniem prac budowlano-montażowych, transportem materiałów budowlanych, itp. Na tym etapie wystąpią uciążliwości, takie jak: emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych do powietrza, hałas pochodzący od poruszających się pojazdów, powstawanie odpadów budowlanych, czy zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego. Powyższe oddziaływania będą miały jednak charakter lokalny i przejściowy. Na etapie realizacji woda wykorzystywana będzie m.in. do płukania rurociągu. Zaplecze budowy zostanie zlokalizowane na terenie istniejącej Stacji Uzdatniania Wody (SUW).  Prace wykonywane będą w porze dziennej. Odpady wytworzone na etapie realizacji będą magazynowane w wyznaczonym miejscu i przekazywane uprawnionym podmiotom. Ilość humusu zdjęta podczas etapu realizacji inwestycji wyniesie ok. 183 m3. Humus zostanie spryzmowany i po zakończeniu inwestycji ponownie zagospodarowany na przedmiotowym terenie. Masy ziemne zostaną ponownie wykorzystane do zasypania wykopów. Ścieki bytowe związane z funkcjonowaniem zaplecza budowy gromadzone będą w przenośnych sanitariatach. Ewentualne wycieki substancji ropopochodnych będą neutralizowane poprzez sorbenty, które znajdować się będą na terenie placu budowy. Po zakończeniu prac teren inwestycji zostanie uporządkowany i przywrócony do stanu sprzed realizacji. Na etapie eksploatacji inwestycji nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko. Z uwagi na charakter inwestycji oraz specyfikę jej funkcjonowania, nie powinna być ona źródłem emisji hałasu oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza. Eksploatacja sieci wodociągowej nie będzie związana z powstawaniem odpadów Nie przewiduje się zużycia wody na etapie eksploatacji, nie będą powstawać również ścieki bytowe ani przemysłowe. Odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych oraz zagospodarowanie odpadów będzie odbywać się na obecnych zasadach. Biorąc pod uwagę rodzaj, zakres planowanej inwestycji i planowane usprawnienie istniejącego systemu zaopatrzenia w wodę, nie przewiduje się negatywnego wpływu na stan wód podziemnych i powierzchniowych. Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzono, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary górskie i leśne, obszary przylegające do jezior, obszary wodno-błotne i inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe i ujścia rzek, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody, w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz.1336 ze zm.). Najbliżej położony obszar Natura 2000: specjalny obszar ochrony siedlisk Biała Lądecka (PLH020035), położony jest w odległości ok. 2,8 km. Inwestycja realizowana będzie poza granicami głównych korytarzy ekologicznych. Mając na uwadze powyższe, oceniono skalę i rodzaj możliwego oddziaływania i stwierdzono, iż z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac, lokalizację, brak konieczności wycinki drzew i krzewów, a także uwzględniając wskazane w Kip rozwiązania chroniące środowisko inwestycja nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na ww. obszar Natura 2000 oraz różnorodność biologiczną. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało również w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 21.06.2024 r. znak: WOOŚ.4220.170.2024.GK.3.

W powyższym postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu  równocześnie wskazał, iż w przypadku niemożliwych do uniknięcia kolizji ze stanowiskami zwierząt, roślin lub grzybów gatunków chronionych na mocy rozporządzeń Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2380) z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1409) oraz z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1408), w stosunku do których obowiązują zakazy określone w ww. rozporządzeniach, przed rozpoczęciem prac należy uzyskać odrębne zezwolenie właściwego organu na czynności zakazane w stosunku do tych gatunków, zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, a w przypadku uzyskania takiego zezwolenia – prace prowadzić z uwzględnieniem warunków wynikających z zezwolenia.Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach zlewni dwóch jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) o kodzie RW60000312199 – Nysa Kłodzka do Ścinawki. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. 2023 poz. 335), JCWP Nysa Kłodzka do Ścinawki została oceniona jako silnie zmieniona część wód o złym stanie, zagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry potencjał ekologiczny; zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny na odcinku cieku istotnego Nysa Kłodzka od ujścia Ścinawki do ujścia Bystrzycy (dla łososia); zapewnienie drożności cieku według wymagań gatunków chronionych; zapewnienie drożności cieku dla migracji gatunków o znaczeniu gospodarczym na odcinku cieku głównego Nysa Kłodzka od ujścia Ścinawki do ujścia Białej Lądeckiej (dla troci wędrownej); oraz stan chemiczny: dla złagodzonych wskaźników [benzo(a)piren(w)] poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników – stan dobry. Dla JCWP określono odstępstwo: przedłużenie terminu osiągnięcia celu środowiskowego (do 2027 r.; substancje priorytetowe wprowadzone dyrektywą 2013/39/UE – do 2039 r.), związane z tym, że nie jest osiągnięty (lub jest zagrożony) cel środowiskowy JCWP, w zakresie wskaźników: azot amonowy, fosforany, BZT5, bromowane difenyloetery (występowanie w biocie), rtęć (występowanie w biocie), heptachlor (występowanie w biocie). Jest to spowodowane warunkami naturalnymi wynikającymi z naturalnej podatności JCWP na presję wskutek niekorzystnych wartości potencjału sorpcyjnego, zanieczyszczeń z przeszłości oraz zachodzących procesów biochemicznych i fizykochemicznych, a w odniesieniu do substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE, brakiem możliwości technicznych i nieproporcjonalnością kosztów. Odstępstwo polegające na złagodzeniu celów środowiskowych jest związane z tym, że nie jest osiągnięty cel środowiskowy JCWP w zakresie wskaźnika: benzo(a)piren (występowanie w wodzie). Presje trwale uniemożliwiające osiągnięcie celów środowiskowych zaspokajają ważne potrzeby społeczno-gospodarcze i na obecnym etapie stwierdza się brak alternatywnych opcji zaspokojenia tych potrzeb.

Przedmiotowy obszar znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 125 o kodzie GW6000125, która charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym i dobrym stanem ilościowym. JCWPd została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan chemiczny i dobry stan ilościowy. Przedsięwzięcie znajduje się w obrębie Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 340 o nazwie Dolina kopalna rzeki Nysa Kłodzka i znajduje się w obrębie strefy ochronnej ujęć wody. Inwestycja obejmuje w większej części tereny wodonośne, które są objęte strefą ochrony pośredniej ujęcia wody podziemnej.  Obszar realizacji inwestycji znajduje się  na obszarach zagrożonych powodzią. Przy zastosowaniu rozwiązań minimalizujących oddziaływanie na środowisko zawartych w Kip oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) i jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) oraz obszarów chronionych, a także możliwość osiągnięcia celów środowiskowych dla JCWP i JCWPd. Powyższe stanowisko zostało także wyrażone w opinii Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Nysie. Przedmiotowa inwestycja nie będzie źródłem wibracji do środowiska, nie wpłynie również na klimat i zmiany klimatu. Z uwagi na zakres planowanych prac oraz ich lokalizację, planowana inwestycja nie powinna znacząco oddziaływać na krajobraz. Realizacja przedsięwzięcia nie jest uzależniona od konieczności ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 54).

Lokalizacja, rodzaj i parametry planowanego zamierzenia oraz odległość od granic Rzeczpospolitej Polskiej eliminują możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko. Na etapie realizacji inwestycji zagrożenia dla zdrowia ludzi wynikać mogą z prac budowlanych. Zagrożenia te zostaną ograniczone poprzez przestrzeganie zasad bhp określonych w obowiązujących przepisach i normach.. Teren budowy zostanie oznakowany i zabezpieczony przed dostępem osób postronnych. Oddziaływanie inwestycji na środowisko nie spowoduje zagrożenia dla ludzi, ani dla mieszkańców sąsiednich terenów, jak również dla osób przebywających na terenie planowanej inwestycji. Ponadto eksploatacja projektowanej inwestycji nie wiąże się z emisjami, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi.          

Dla przedmiotowej inwestycji przeanalizowano możliwość wystąpienia poważnej awarii, katastrofy budowlanej oraz naturalnej. Zgodnie z ustawą poś przez pojęcie poważnej awarii, rozumie się zdarzenie, w szczególności emisję, pożar lub eksplozję, powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu, w których występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem. Biorąc pod uwagę charakter inwestycji, nie przewiduje się wystąpienia poważnej awarii. Realizacja inwestycji niesie niskie ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej. Najczęstszymi przyczynami katastrofy budowlanej są błędy przy projektowaniu przedsięwzięcia, w czasie jego wykonawstwa i nieodpowiednie warunki eksploatacji,  jak również przypadki losowe. Realizując przedsięwzięcie zgodnie ze sztuką budowlaną, jak również przy sprawowaniu należytej kontroli urządzeń podczas ich eksploatacji, skutki wystąpienia katastrofy budowlanej są ograniczone do minimum. Przez katastrofę naturalną rozumie się natomiast zdarzenie związane z działaniem sił natury,  w szczególności wyładowania atmosferyczne,  wstrząsy sejsmiczne, silne  wiatry, intensywne  opady  atmosferyczne,  długotrwałe występowanie ekstremalnych temperatur, osuwiska ziemi, pożary, susze, powodzie, zjawiska lodowe na  rzekach i  morzu oraz jeziorach i  zbiornikach  wodnych,  masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób zakaźnych ludzi albo też działanie innego żywiołu. Z uwagi na charakter inwestycji oraz położenie w strefie zagrożenia powodziowego, inwestycja narażona jest na ryzyko wystąpienia powodzi. Stwierdzając brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wzięto pod uwagę rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, uwzględniając jego lokalną skalę, emisje i występowanie innych uciążliwości, które nie będą powodowały przekroczeń standardów jakości środowiska. Realizacja inwestycji, z uwagi na swój charakter, sposób realizacji i brak istotnych dla stanu środowiska emisji, nie będzie powodowała dodatkowego zagrożenia dla środowiska, jego zdolności samooczyszczania się, walorów przyrodniczych, krajobrazowych i odnawiania się zasobów naturalnych.

Nie przewiduje się również wystąpienia oddziaływania skumulowanego na środowisko. Przeprowadzona analiza i ocena lokalizacji oraz skali planowanego przedsięwzięcia, dokonana w oparciu o zgromadzone materiały i obowiązujące przepisy pozwala stwierdzić, iż przy zastosowaniu działań mających na celu zapobieganie lub ograniczanie negatywnych oddziaływań na środowisko, przedstawionych w Kip, zachowana zostanie należyta dbałość
o środowisko oraz bezpieczne dla środowiska i zdrowia realizacja inwestycji i jej funkcjonowanie. Burmistrz Miasta Kłodzka, przed wydaniem niniejszej decyzji, zgodnie z art. 10 § 1 Kpa, poinformował strony toczącego się postępowania (zawiadomienie z dnia 22.05.2024 r. znak: WI.6220.4.12.2024.KK), o opinii Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Nysie z dnia 9.05.2024 r. znak: VN.ZZŚ.4901.43.2024.JP, postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 21.05.2024 r. znak: WOOŚ.4220.170.2024.GK.3 oraz o braku przedstawienia opinii przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kłodzku, jak również o zakończeniu postępowania dowodowego i możliwości zapoznania się z zebranym materiałem dowodowym i możliwości wypowiedzenia się, co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Strony nie wniosły żadnych uwag w podanym terminie.

Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia, uwzględniając łącznie uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy ooś oraz biorąc również pod uwagę wydane opinie, Burmistrz Miasta Kłodzka uznał, iż planowana inwestycja nie będzie oddziaływać znacząco negatywnie na wszystkie elementy środowiska przyrodniczego, w tym na obszary Natura 2000 oraz ludzi. W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji. Niniejsza decyzja jest merytorycznie i prawnie uzasadniona.

Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy ooś integralną część niniejszej decyzji stanowi załącznik nr 1, zawierający charakterystykę przedsięwzięcia.

Za niniejszą decyzję pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 2111), załącznik - część I, ust. 45.

Pouczenie

Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem Burmistrza Miasta Kłodzka w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna,
z zastrzeżeniem ust. 4 i 4b.Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 72 ust. 3 ustawy ooś, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w pierwszej instancji, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy ooś, jeżeli było wydane.

Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy ooś, jeżeli było wydane. Wniosek, o którym mowa powyżej, składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Załączniki do decyzji:

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy ooś.

                                                        

 

Otrzymują:

1.Wnioskodawca: Wodociągi Kłodzkie Sp. z. o. o. ul. Piastowska 14B, 57-300 Kłodzko;

2.Strony postępowania administracyjnego poprzez udostępnienie zawiadomienia o wydaniu decyzji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej http://www.um.bip.klodzko.pl, zgodnie z art. 49 §1 Kodeksu postępowania administracyjnego;

3.A/a WI.

Do wiadomości:

1.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Ul. Jana Długosza 68,  51-162 Wrocław;

2.Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Nysie, ul. Ogrodowa 4, 48- 300 Nysa;

3.Państwowy Powiatowy  Inspektor Sanitarny w Kłodzku, ul. Okrzei 16, 57- 300 Kłodzko.

Sporządziła: Karolina Kociubińska

Inspektor ds. ochrony środowiska i gospodarki wodnej

tel. 74 8 65 46 14

Załączniki do decyzji z dnia 17.06.2024 r. znak: WI.6220.4.14.2024.KK: charakterystyka przedsięwzięcia zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy ooś                                                                          

Charakterystyka przedsięwzięcia

Planowana inwestycja polegać będzie na budowie nowego wodociągu tranzytowego (wodociągu magistralnego do przesyłania wody), doprowadzającego wodę z ujęcia do stacji uzdatniania wody (SUW), przy ul. Korczaka w Kłodzku. W zakres inwestycji wchodzi również unieczynnienie dotychczasowego rurociągu magistralnego. Przedsięwzięcie będzie polegało na:

budowie nowego wodociągu tranzytowego, doprowadzającego wodę z ujęcia do stacji uzdatniania wody przy ul. Korczaka w Kłodzku. Trasa nowego odcinka przebiegać będzie równolegle do czynnego rurociągu stalowego woD300. Nowy wodociąg zostanie wykonany z rur z polietylenu PE HD 100 RC SDR 17 Ø315 mm, długości całkowita projektowanego wodociągu wyniesie ok. 646,0 m;

unieczynnieniu rurociągu o średnicy DN 300 mm, długości ok. 602,0 m. Unieczynnienie będzie polegać jedynie na zaczopowaniu rurociągu na dwóch końcach, rurociąg nie będzie wyciągany z gruntu;

unieczynnieniu odcinka rurociągu żeliwnego DN 150 mm, długości ok. 109,5 m (przyłącze do studni). Unieczynnienie będzie polegać jedynie na zaczopowaniu rurociągu na dwóch końcach, rurociąg nie będzie wyciągany z gruntu;

unieczynnieniu rurociągu żeliwnego DN 200 mm długości ok. 23,0 m (na terenie SUW). Unieczynnienie będzie polegać jedynie na zaczopowaniu rurociągu na dwóch końcach, rurociąg nie będzie wyciągany z gruntu.

 Nowy wodociąg zaprojektowany zostanie w nawiązaniu do istniejącego oraz projektowanego zagospodarowania terenu oraz w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej infrastruktury technicznej. Projekt przewidywać będzie unieczynnienie starego wodociągu DN300 (AC) i budowę nowego w dowiązaniu do zaprojektowanego nowego odcinka wodociągu, jako by-passu, w ramach rozwiązania kolizji przebudowywanego wału ziemnego, z istniejącą  infrastrukturą techniczną należącą do Spółki „Wodociągi Kłodzkie”. Budowa nowego wodociągu tranzytowego, doprowadzającego wodę z ujęcia do stacji uzdatniania wody przy ul. Korczaka w Kłodzku, będzie przebiegać równolegle do czynnego rurociągu stalowego woD300. Zaprojektowany wodociąg z rur PE HD 100 RC o średnicy 315 mm, wykonany zostanie metodą wykopu otwartego. Powierzchnia terenu jaka zostanie zajęta pod inwestycję wynosić będzie ok. 0,8 ha. W ramach prac przewiduje się odwodnienie wykopów za pomocą odwodnienia powierzchniowego lub igłofiltrów. Woda z odwodnienia wykopów zostanie podczyszczona w przenośnych osadnikach przed odprowadzeniem do rowów. Przed oddaniem sieci do eksploatacji, przeprowadzone będą próby szczelności. Przedsięwzięcie nie wymaga budowy nowych dróg dojazdowych do Stacji. Inwestycja nie wymaga lokalizowania dodatkowych parkingów lub miejsc postojowych na terenach przyległych. Teren w miejscu włączenia projektowanego wodociągu do istniejącego układu technologicznego stanowi droga wewnętrzna o nawierzchni z trylinki oraz teren częściowo porośnięty trawą.

Pliki powiązane z informacją

Informacja powiązana z wydziałem:   Wydział Inżynierii Miejskiej i Ochrony Środowiska
  METRYKA INFORMACJI
Osoba, która wytworzyła informację:   Karolina Kociubińska
Osoba, która wprowadziła informację do BIP:   Magdalena Serafin
Autor ostatniej poprawki:   Magdalena Serafin
Osoba, która zweryfikowała informację w BIP:   Magdalena Serafin
Data wytworzenia informacji:  24.06.2024
Data wprowadzenia do BIP:  24.06.2024 09:39
Data weryfikacji:   24.06.2024 09:40
Data ostatniej zmiany:   24.06.2024 09:40 Rejestr zmian