Kategoria menu:Powódz - aktualne informacje
POMOC FINANSOWA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Treść informacji
POMOC FINANSOWA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Do 1 mln zł jednorazowej pomocy finansowej
Na początek wystarczy, że przedsiębiorca złoży oświadczenie, że poniósł straty w wyniku powodzi. Niezwłocznie po złożeniu wniosku otrzyma:
· 16 tys. zł wsparcia na każdą osobę zgłoszoną do ubezpieczenia w ZUS
lub
· 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za rok poprzedni.
Przedsiębiorca wnioskujący o pomoc musi pamiętać, że w ciągu 5 miesięcy od złożenia wniosku będzie zobowiązany przedstawić do ZUS opinię rzeczoznawcy o poniesionych szkodach.
Bez pomocy nie zostaną również przedsiębiorcy, którzy nie mają ubezpieczenia od następstw klęsk żywiołowych.
Obsługą wniosków będzie zajmował się ZUS. Będzie on również weryfikował czy świadczenie nie przekroczyło wysokości szkody. Wartość uzyskanej pomocy to maksymalnie 1 mln zł.
Jak złożyć wniosekWniosek do ZUS można złożyć w formie elektronicznej. Do wniosku należy dołączyć informacje lub oświadczenia dotyczące m.in.:
- preferowanego sposobu wyliczenia wysokości świadczenia interwencyjnego
- wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.
- ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych (umowa zawarta przed wystąpieniem powodzi)
- wysokości wnioskowanej kwoty
- faktycznego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej
- numeru rachunku bankowego
Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc finansową, będzie zobowiązany do jej prowadzenia przez 6 miesięcy od dnia otrzymania wsparcia.
Poszkodowani będą mogli ubiegać się o pomoc finansową w ciągu pół roku od wejścia w życie przepisów regulujących wypłatę świadczenia interwencyjnego.
Wniosek o świadczenie interwencyjne można złożyć od 5 października 2024 r. do 16 marca 2025 r. w formie elektronicznej na swoim profilu na PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, w formie papierowej w każdej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym albo przesłać go pocztą.