Kategoria menu:Zarządzenia Burmistrza Miasta Kłodzka jako kierownika 2022
Zarządzenie nr 73/2022 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 15.12.2022 r. w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów w Urzędzie Miasta Kłodzka na dzień 31.12.2022 r. oraz powołania komisji inwentaryzacyjnej i zespołów do jej przeprowadzenia.
Treść informacji
Pieczęć nagłówkowa Burmistrza Miasta Kłodzka
Zarządzenie nr 73/2022
Burmistrza Miasta Kłodzka
z dnia 15 grudnia 2022 r.
w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów w Urzędzie Miasta Kłodzka na dzień 31.12.2022 r. oraz powołania komisji inwentaryzacyjnej i zespołów do jej przeprowadzenia
Na podstawie art. 26 i art. 27 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 217 z późniejszymi zmianami) oraz Zarządzenia Burmistrza Miasta Kłodzka nr 100/2010 z dnia 28 września 2010 r. w sprawie wprowadzenia zasad gospodarowania majątkiem oraz inwentaryzowania tego majątku (z późniejszymi zmianami) zarządzam, co następuje:
Paragraf 1
1. Przeprowadzić inwentaryzację aktywów i pasywów według stanu na dzień 31.12.2022 r. oraz wycenę tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych, a także wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.
2. Termin rozpoczęcia inwentaryzacji ustala się na dzień 15.12.2022 r.
3. Termin zakończenia inwentaryzacji ustala się na dzień 24.03.2023 r.
Paragraf 2
Przeprowadzeniem inwentaryzacji metodą spisu z natury należy objąć:
1. Środki trwałe, z wyłączeniem gruntów, środków trwałych trudno dostępnych, praw zakwalifikowanych do nieruchomości (prawo użytkowania wieczystego gruntu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego).
2. Pozostałe środki trwałe i rzeczowe aktywa ujęte wyłącznie w ewidencji ilościowej.
3. Składniki aktywów, będące własnością innych jednostek, powierzone jej do używania, powiadamiając te jednostki o wynikach spisu z natury.
4. Druki ścisłego zarachowania.
Paragraf 3
Przeprowadzeniem inwentaryzacji drogą uzyskania potwierdzenia salda na dzień 31.12.2022 r. należy objąć :
1. Środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych.
2. Udziały w spółkach kapitałowych.
3. Należności, z wyjątkiem: spornych, wątpliwych, publicznoprawnych, wobec pracowników i od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych według przepisów ustawy o rachunkowości.
4. Własne składniki majątkowe powierzone innym jednostkom/kontrahentom.
Paragraf 4
Przeprowadzeniem inwentaryzacji w formie porównania danych wynikających z ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami źródłowymi i weryfikacji realnej wartości na dzień 31.12.2022 r. należy objąć:
1. Kredyty bankowe.
2. Wartości niematerialne i prawne.
3. Środki trwałe w budowie.
4. Grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego.
5. Należności sporne, wątpliwe, z tytułów publicznoprawnych, wobec pracowników i osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych według przepisów ustawy o rachunkowości.
6. Środki trwałe, pozostałe środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony lub ze względu na swoją specyfikę nie podlegają spisowi z natury.
7. Paliwo w eksploatowanych samochodach jednostki.
8. Pozostałe aktywa i pasywa, w tym takie, które podlegają inwentaryzacji metodą spisu z natury lub uzyskania potwierdzenia salda, ale zinwentaryzowanie ich tymi metodami, z przyczyn uzasadnionych, nie było możliwe.
9. Obroty i salda kont pozabilansowych.
Paragraf 5
Powołuję komisję inwentaryzacyjną w składzie:
Przewodniczący Komisji – Renata Zielona-Wasilewska
Zastępca Przewodniczącego Komisji – Weronika Barańska- Grabowska
Członek Komisji – Ewa Chmiel
Paragraf 6
Ustalam skład osobowy zespołów i przedmiot inwentaryzacji.
l.p. | Przedmiot inwentaryzacji | Zespoły |
I. | W drodze spisu z natury | |
1. | Składniki majątkowe będące własnością innych jednostek znajdujące się w budynku Urzędu Miasta | Przewodniczący: B. Gargasz Członek : A. Majka |
2. | Punkt konsultacyjny MKRPA: K-ko ul. Grottgera 8 | Przewodniczący: D. Krężlewicz-Skrobot Członek : J. Dolata |
3. | Magazyny przeciwpowodziowe | Przewodniczący: A. Brożyna Członek: J. Dolata |
4. | Drewno składowane na Twierdzy Kłodzkiej | Przewodniczący: J. Sokół Członek: B. Terlecki |
5. | Druki ścisłego zarachowania | Przewodniczący: D. Sulikowska-Skaczyło Członek: M. Gredys |
6. | Budynki i lokale | Przewodniczący: I. Balawajder, Członkowie: B. Zaręba, M. Kukułka, B. Kolman |
7. | Sprzęt komputerowy (w tym drukarki, skanery) | Przewodniczący: M. Serafin Członek: R. Kiełbasiński |
8. | Środki trwałe, pozostałe środki trwałe i składniki majątkowe ujęte wyłącznie w ewidencji ilościowej znajdujące się w budynku Urzędu Miasta, w tym meble (z wyłączeniem sprzętu komputerowego ,drukarek i skanerów) | Przewodniczący: B. Gargasz Członkowie: K. Okołów, A. Majka |
9. | Środki trwałe, pozostałe środki trwałe, wyposażenie ujęte w ewidencji ilościowej znajdujące się w Centrum Aktywności Lokalnej | Przewodniczący: B. Morawska, Członek: M. Gulczyński |
II. | W drodze uzyskania potwierdzenia salda | |
1. | Środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych | I. Łuczak, D. Pogoda
|
2. | Udziały w spółkach kapitałowych | I. Łuczak, P. Leśniak |
3. | Należności i zobowiązania, z wyjątkiem: spornych, wątpliwych, publicznoprawnych, wobec pracowników i od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych. | 1. E. Plenkiewicz , I. Łuczak, P. Leśniak, D. Pogoda, E. Żołnierz (w zakresie księgowanych zadań w programie FKB) 2. B. Bugajewska, I. Kurzyńska (w zakresie księgowań w programie WIP) |
4. | Własne składniki majątkowe powierzone innym jednostkom/kontrahentom | B. Bugajewska, P. Leśniak |
III | W drodze porównania (weryfikacji) danych z ewidencji księgowej z dokumentacją źródłową | |
1. | Kredyty bankowe | I. Łuczak, D. Pogoda |
2. | Wartości niematerialne i prawne | K. Wiórko, R. Kiełbasiński |
3. | Środki trwałe w budowie | P. Chmiel, M. Kud |
4. | Grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego. | M. Zawadzka, P. Kastelik |
5. | Należności i zobowiązania sporne, wątpliwe, z tytułów publicznoprawnych, wobec pracowników i osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych. | 1. E. Plenkiewicz , I. Łuczak, P. Leśniak, D. Pogoda, E. Żołnierz (w zakresie księgowanych zadań w programie FKB) 2. B. Bugajewska, I. Kurzyńska (w zakresie księgowań w programie WIP) |
6. | Środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony lub ze względu na swoją specyfikę nie podlegają spisowi z natury. | M. Czelnik , D. Piwowar, K. Szkutnik, A. Tarka |
7. | Paliwo w eksploatowanych samochodach jednostki. | E. Jóźwiak, J. Dolata |
8. | Pozostałe aktywa i pasywa, w tym takie, które podlegają inwentaryzacji metodą spisu z natury lub uzyskania potwierdzenia salda, ale ich zinwentaryzowanie, z przyczyn uzasadnionych, nie było możliwe oraz konta pozabilansowe. | 1. E. Plenkiewicz , I. Łuczak, P. Leśniak, D. Pogoda, E. Żołnierz (w zakresie księgowanych zadań w programie FKB) 2. B. Bugajewska, I. Głowacka (w zakresie księgowań w programie WIP) |
Paragraf 7
Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej pobierze arkusze spisowe odpowiednio w dniu rozpoczęcia spisu z natury.
Paragraf 8
Ustalam harmonogram i terminarz inwentaryzacji.
L.p. | Zadania | Podmiot odpowiedzialny | Termin realizacji do: |
1. | Przeprowadzenie czynności przygotowawczych przed inwentaryzacją: - przeprowadzenie przeglądu posiadanych rzeczowych składników majątku pod kątem zniszczenia, zużycia, - przeprowadzenie fizycznej likwidacji wytypowanych składników majątkowych wg obowiązujących procedur, - sprawdzenie, czy wszystkie dokumenty dotyczące środków trwałych zostały przekazane do WBF, -sprawdzenie, a w razie potrzeby zaktualizowanie, spisu inwentarza w każdym pomieszczeniu, - uzgodnienie aktualnych spisów inwentarza z WBF i WO | Kierownicy, zespoły i osoby na samodzielnych stanowiskach | 30.12.2022 |
2. | Przeprowadzenie szkolenia | Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej | 30.12.2022 |
3. | Przeprowadzenie czynności spisowych, potwierdzających salda. | Zespoły | 13.01.2023 |
4. | Przeprowadzenie czynności weryfikacyjnych. | Zespoły | 20.02.2023 |
5. | Przekazanie dokumentacji dot. spisu z natury przez zespoły Komisji Inwentaryzacyjnej | Zespoły | 20.01.2023 |
6. | Przekazanie arkuszy spisowych oraz pozostałej dokumentacji do Wydziału Budżetowo- Finansowego | Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej | 24.01.2023 |
7. | Przekazanie dokumentacji dotyczącej inwentaryzacji w formie weryfikacji i potwierdzenia sald do głównej księgowej | Zespoły do przeprowadzenia inwentaryzacji w formie weryfikacji i potwierdzenia sald | 21.02.2023 |
8. | Wycena arkuszy spisowych, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych | Wydział Budżetowo-Finansowy | 28.02.2023 |
9. | Weryfikacja różnic inwentaryzacyjnych wraz z wystąpieniem do kierowników Wydziałów o wyjaśnienie różnic inwentaryzacyjnych | Komisja Inwentaryzacyjna | 3.03.2023 |
10. | Ustalenie przyczyn powstania różnic i wstępnej propozycji wniosków w sprawie ich rozliczenia | Kierownicy Wydziałów | 10.03.2023 |
11. | Przygotowanie protokołu z rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych | Komisja Inwentaryzacyjna | 15.03.2023 |
12. | Zaopiniowanie protokołu rozliczeń różnic inwentaryzacyjnych | Główny Księgowy | 17.03.2023 |
13. | Zatwierdzenie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych | Burmistrz Miasta Kłodzka | 17.03.2023 |
14. | Ujęcie w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych | Wydział Budżetowo- Finansowy | 24.03.2023 |
Paragraf 9
1. Kierowników wydziałów, zespoły i osoby na samodzielnych stanowiskach zobowiązuję do zaktualizowania spisów inwentarza w zajmowanych pomieszczeniach i sprawdzenia stanu oznakowania składników majątkowych oraz do właściwego przygotowania majątku do przeprowadzenia inwentaryzacji.
2. Członków Komisji Inwentaryzacyjnej oraz zespołów czynię odpowiedzialnymi za właściwe, dokładne i rzetelne przeprowadzenie inwentaryzacji zgodnie ze stanem faktycznym, terminowe rozliczenie oraz właściwe udokumentowanie wyników inwentaryzacji.
3. Zobowiązuję wszystkich pracowników Urzędu Miasta w Kłodzku do pomocy w pracach Komisji Inwentaryzacyjnej oraz zespołów.
4. Weryfikacji podlegają obroty na poszczególnych kontach księgowych oraz salda kont. Weryfikację zapisów księgowych przeprowadza się z odpowiednimi dokumentami źródłowymi.
5. Na kontach rozrachunkowych inwentaryzacji podlegają osobno salda należności i salda zobowiązań (a nie ich per saldo).
6. Szczegółową weryfikacją należy objąć przeterminowane należności, pod kątem dopisania wszelkich należności ubocznych na dzień 31.12.2022 r. oraz obowiązku utworzenia odpisów aktualizujących należności.
7. Inwentaryzacja nieruchomości powinna zapewnić porównanie danych wynikających z ewidencji księgowej z ewidencją gminnego zasobu nieruchomości.
Paragraf 10
Wykonanie zarządzenia pod względem organizacyjnym powierza się Sekretarzowi, a pod względem księgowym i rozliczeniowym Głównemu Księgowemu.
Paragraf 11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Pieczątka imienna z podpisem- Burmistrz Miasta Kłodzka Michał Piszko
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 26 i art.27 ustawy o rachunkowości jednostki sporządzają na koniec każdego roku obrotowego inwentaryzację aktywów i pasywów. Ustawa nie precyzuje szczegółowo sposobu przeprowadzenia inwentaryzacji. Dlatego kierownik jednostki, zgodnie z obowiązującą instrukcją, ustala zasady przeprowadzenia inwentaryzacji.
Pieczątka imienna z podpisem- Burmistrz Miasta Kłodzka Michał Piszko
Sporządziła: Edyta Żołnierz