Informacje nt przetwarzania danych osobowych / plików cookies: » szczegóły

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) * Urząd Miasta w KŁODZKU

http://www.klodzko.pl/
Strona główna BIP: gov.pl/bip
Strona główna instytucji: http://www.klodzko.pl/
Zarządzenia Burmistrza Zarządzenia Burmistrza Miasta Kłodzka jako kierownika 2022 Zarządzenie nr 12/2022 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 11.02.2022 r. w sprawie wprowadzenia i stosowania Instrukcji postępowania w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku.

Kategoria menu:Zarządzenia Burmistrza Miasta Kłodzka jako kierownika 2022

Zarządzenie nr 12/2022 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 11.02.2022 r. w sprawie wprowadzenia i stosowania Instrukcji postępowania w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku.

Treść informacji

 

ZARZĄDZENIE NR 12/2022 Burmistrza Miasta Kłodzka  z dnia 11 lutego 2022

w sprawie wprowadzenia i stosowania „Instrukcji postępowania w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta  w Kłodzku”

Na podstawie art. 83 ust. 1 w związku z art. 2 ust. 2 pkt 8 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

Paragraf 1. Ustala się „Instrukcję postępowania w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku” stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, zwaną dalej Instrukcją.

Paragraf 2. Do przestrzegania Instrukcji zobowiązani są pracownicy Urzędu Miasta w Kłodzku.

Paragraf 3. Wyznaczam Sekretarza Gminy Miejskiej Kłodzko na Koordynatora ds. współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF), zwanego dalej Koordynatorem.

Paragraf 4.  Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy Miejskiej Kłodzko.

Paragraf 5. Traci moc Zarządzenie nr 58/2015 Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 15 września 2015 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji postępowania w zakresie przeciwdziałania wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz finansowaniu terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku.

Paragraf 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 12/2022

Burmistrza Miasta Kłodzka z dnia 11 lutego 2022

Instrukcja postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku

Paragraf 1. Instrukcja określa wewnętrzną procedurę postępowania w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku, w tym w szczególności zasady obiegu informacji wewnątrz jednostki, zasady przekazywania informacji do GIIF, zabezpieczanie i gromadzenie dokumentów związanych z podejrzeniem popełnienia przedmiotowego przestępstwa, jak również określenie osób odpowiedzialnych za wykonywanie powyższych czynności.

 

Paragraf 2. Definicje:

 

1)  ustawa – ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1132 z późn. zm.);

2)  kodeks karny – ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1444 z późn. zm.);

3)  GIIF – Generalny Inspektor Informacji Finansowej;

4)  jednostka – Urząd Miasta w Kłodzku;

5)  jednostka współpracująca – organy, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;

6)  transakcja – czynność prawna lub faktyczna, na podstawie której dokonuje się przeniesienia własności lub posiadania wartości majątkowych, lub dokonywana w celu przeniesienia własności lub posiadania wartości majątkowych;

7)  pranie pieniędzy – czyn określony w art. 299 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny polegający na przyjęciu, posiadaniu, używaniu, przekazaniu lub wywiezieniu za granicę, ukryciu, dokonaniu transferu lub konwersji, pomocy do przenoszenia własności lub posiadania  albo podjęciu innych czynności, które mogą udaremnić lub znacznie utrudnić stwierdzenie przestępnego pochodzenia lub miejsca umieszczenia, wykrycia, zajęcia albo orzeczenia przepadku środków płatniczych, instrumentów finansowych, papierów wartościowych, wartości  dewizowych, praw majątkowych lub innego mienia ruchomego lub nieruchomości, pochodzących z korzyści związanych z popełnieniem czynu zabronionego;

8)  finansowanie terroryzmu – czyn określony w art. 165a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r.
Kodeks karny, polegający na gromadzeniu, przekazywaniu lub oferowaniu środków płatniczych, instrumentów finansowych, papierów wartościowych, wartości dewizowych, praw majątkowych lub innego mienia ruchomego lub nieruchomości w zamiarze sfinansowania przestępstwa o charakterze terrorystycznym lub przestępstwa, o którym mowa w art. 120, art. 121, art. 136, art. 166, art. 167, art. 171, art. 252, art. 255a lub art. 259a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.

Paragraf 3. Pracownicy jednostki w trakcie wykonywania obowiązków służbowych obowiązani są do zwracania szczególnej uwagi na wszelkie odbiegające od standardów transakcje, w szczególności na:

1)  nietypowe transakcje związane z nabyciem czy dysponowaniem majątkiem Gminy;

2)  umowy i transakcje związane z wykonywaniem przez inne podmioty zadań publicznych, realizowane na warunkach odbiegających od istniejących standardów;

3)  nietypowe zachowania i czynności podejmowane przez uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, polegające między innymi na oferowaniu przez nich warunków wykonania zamówienia w sposób rażąco odbiegający od oferowanych przez innych wykonawców;

4)  przypadki dokonywania nadpłat (np. podatków i innych opłat) lub wpłat nienależnych jednostce i ewentualnego ich wycofania;

5)  dokonywanie wpłat należności w ratach (kilkakrotnie), w tym samym dniu;

6)  udział kontrolowanych jednostek i innych podmiotów w nietypowych przedsięwzięciach, szczególnie finansowanych z udziałem kapitału zagranicznego;

7)  wykonywanie zadań wspólnych jednostek samorządu terytorialnego z kapitałem prywatnym;

8)  wykup należności cywilnoprawnych przypadających jednostce samorządu terytorialnego.

Paragraf 4. Zobowiązuje się wszystkich pracowników jednostki do:

1)  dokonywania bieżącej analizy i oceny realizowanych transakcji w rozumieniu Paragraf 3 niniejszej instrukcji, w których występują symptomy wskazujące na możliwość wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;

2)  sporządzania kopii dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają one związek z popełnieniem przestępstw, o których mowa w art. 165a lub art. 299  Kodeksu karnego;

3)  zbierania dostępnych informacji o osobach przeprowadzających te transakcje, zgodnie z art. 36 ustawy;

4)  niezwłocznego przekazywania bezpośredniemu przełożonemu, a następnie Koordynatorowi informacji w formie notatki służbowej dotyczącej opisu podejrzanych transakcji wraz z uzasadnieniem, iż zachodzą okoliczności wskazane w art. 83 ust. 1 ustawy oraz że istnieje uzasadniona potrzeba powiadomienia o tym GIIF. Wzór notatki stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Instrukcji.

Paragraf 5.

 1.   Koordynator, uznając zasadność podjęcia działań z własnej inicjatywy lub wskutek wniosku pracownika jednostki, przedstawia Burmistrzowi Miasta Kłodzka do akceptacji projekt powiadomienia GIIF.

 2.   W przypadku braku przesłanek do powiadomienia GIIF Koordynator sporządza uzasadnienie swojego stanowiska i przedstawia Burmistrzowi Miasta Kłodzka do akceptacji.

 3.   Kopia powiadomienia wraz z odpowiednią dokumentacją jest przechowywana w sposób uniemożliwiający nieuprawniony do nich dostęp i udostępniania osobom upoważnionym przez Burmistrza Miasta Kłodzka.

 4.   Wzór powiadomienia GIIF stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Instrukcji.

 5.   Podpisane przez Burmistrza Miasta Kłodzka powiadomienie wpisuje się do rejestru powiadomień GIIF, który prowadzi Koordynator. Wzór rejestru powiadomień GIIF stanowi załącznik nr 3 do niniejszej Instrukcji.

 6.   Dostęp do rejestru powiadomień mają: Burmistrz Miasta Kłodzka, Zastępca Burmistrza Miasta Kłodzka, Skarbnik Gminy Miejskiej Kłodzko, Koordynator.

 Paragraf 6. Do obowiązków Koordynatora należy w szczególności:

 1)  nadzór nad przestrzeganiem zasad zawartych w niniejszej instrukcji, przedstawiania propozycji uzupełniania lub zmiany jej treści;

 2)  okresowa analiza zapisów rejestru powiadomień GIIF o podejrzeniach prania pieniędzy
lub finansowania terroryzmu w celu ustalenia ich wzajemnych powiązań oraz przedstawianie Burmistrzowi Miasta raportu za rok poprzedni w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku. W przypadku braku zapisów w rejestrze analiza i raport nie są wymagane;

 3)  prowadzenie rejestru powiadomień GIIF;

 4)  gromadzenie i archiwizowanie kopii powiadomień wraz z dokumentacją będącą podstawą  do sporządzenia powiadomienia GIIF;

 5)  przygotowywanie Burmistrzowi Miasta jako jednostce współpracującej z GIIF projektów korespondencji, w tym informacji, sprawozdań i dokumentów.

Paragraf 7. Pracownicy jednostki zobowiązani są do zapoznania się z treścią niniejszej instrukcji oraz do bezwzględnego przestrzegania zawartych w niej postanowień, a także do udziału w szkoleniach organizowanych dla pracowników z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Paragraf 8. Zmiany niniejszej instrukcji dokonywane są w trybie właściwym dla jej wprowadzenia.

Załącznik nr 1 do Instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku

 

NOTATKA SŁUŻBOWA O PODEJRZENIU ZAISTNIENIA SYTUACJI WYMAGAJĄCEJ POWIADOMIENIA GENERALNEGO INSPEKTORA INFORMACJI FINANSOWEJ

 

1.    Informuję, że w trakcie wykonywania obowiązków służbowych dotyczących zaistniało uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.

2.    Posiadane dane, o których mowa w art. 36 ust. 13 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, pozostających w związku z okolicznościami mogącymi wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu:

3.    Opis okoliczności, wskazujących na podejrzenie popełnienia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu:

4. Uzasadnienie przekazania powiadomienia

 

 (podpis zgłaszającego)

 

  Załącznik nr 2 do Instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku

  WZÓR POWIADOMIENIA GENERALNEGO INSPEKTORA INFORMACJI FINANSOWEJ

 

 Kłodzko, dnia …………………..

 Generalny Inspektor Informacji Finansowej

 Ministerstwo Finansów

 Ul. Świętokrzyska 12

 00-916 Warszawa

 Powiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu

 Na podstawie art. 83 ust. 1 -2 ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 z późn. zm.)

 1. Posiadane dane osób fizycznych, pozostających w związku z okolicznościami mogącymi wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu:

 1) imię i nazwisko ...................................................................................................................;

 2) obywatelstwo ....................................................................................................................;

 3) numer PESEL lub data urodzenia – w przypadku, gdy nie nadano numeru PESEL oraz państwo urodzenia .............................................................................................................;

 4) seria i nr dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby ....................................;

 5) adres zamieszkania – w przypadku posiadania tej informacji ...............................;

 6) nazwę (firmy), (NIP) oraz adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej               – w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą ........................................................................................................................................;

 2. Posiadane dane osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej pozostających w związku z okolicznościami mogącymi wskazać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, w tym:

 1) nazwa (firmy), forma organizacyjna, adres siedziby lub adres prowadzenia działalności ........................................................................................................................;

 2) NIP, a w przypadku braku takiego numeru – państwo rejestracji, rejestr handlowy oraz numer     i data rejestracji .......................................................................................................;

 3) dane identyfikacyjne osoby reprezentującej osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej …………………………..........................................................................................;

 1. Opis okoliczności, wskazujących na podejrzenie popełnienia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu: ..................................................................................................................................................

 2. Uzasadnienie przekazania powiadomienia (tj. podanie powodów, dlaczego uznano, że mogą one mieć związek z procedurą prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu): ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 Załączniki:

 (potwierdzone kopie dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają one związek z popełnieniem przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu).

 Załącznik nr 3 do Instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu w Urzędzie Miasta w Kłodzku

  REJESTR POWIADOMIEŃ GIIF

 Lp.

 

Wydział/ komórka

Nazwisko sporządzającego

Opis treści dokumentu

Data przekazania

Decyzja

Uwagi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informacja powiązana z wydziałem:   Wydział Obsługi Urzędu i Rady Miejskiej
  METRYKA INFORMACJI
Osoba, która wytworzyła informację:   Wydział Budżetowo - Finansowy
Osoba, która wprowadziła informację do BIP:   Magdalena Serafin
Autor ostatniej poprawki:   Magdalena Serafin
Osoba, która zweryfikowała informację w BIP:   Magdalena Serafin
Data wytworzenia informacji:  21.02.2022
Data wprowadzenia do BIP:  21.02.2022 11:04
Data weryfikacji:   21.02.2022 11:08
Data ostatniej zmiany:   21.02.2022 11:08 Rejestr zmian