Informacje nt przetwarzania danych osobowych / plików cookies: » szczegóły

Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) * Urząd Miasta w KŁODZKU

http://www.klodzko.pl/
Strona główna BIP: gov.pl/bip
Strona główna instytucji: http://www.klodzko.pl/
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw Wydział Podatków i Opłat Podatek od nieruchomości od osób fizycznych

Kategoria menu:Wydział Podatków i Opłat

Podatek od nieruchomości od osób fizycznych

Treść informacji

Podatek od nieruchomości od osób fizycznych

I. Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1445 z  późn. zmianami ) 

w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

II. Obowiązki podatnika:

Termin płatności podatku od nieruchomości – wymienione w decyzji wymiarowej:

I rata – do 15 marca każdego roku

II rata – do 15 maja każdego roku

III rata – do 15 września każdego roku

IV rata – do 15 listopada każdego roku

W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100,00 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.

Wszelkie wpłaty i wypłaty BEZ PROWIZJI będzie można dokonywać w: 

1. Punkcie Obsługi Klienta Gospodarczego Banku Spółdzielczego Kłodzko pl. B. Chrobrego 1 - budynek ratusza od strony Straży Miejskiej

W ciągu 14 dni od zaistnienia zmian mających wpływ na wysokość podatku (zmiana użytkowania, zmiana powierzchni itp.) należy zgłosić obowiązek podatkowy, i złożyć informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 wg wzoru ustalonego   UCHWAŁĄ NR XVII/128/2015 RADY MIEJSKIEJ W KŁODZKU Z DNIA 26 LISTOPADA 2015 r. w sprawie określenia wzoru formularza informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, użytkach rolnych i lasach obowiązującego na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko 

Ponadto:

1) w przypadku nowo nabytej nieruchomości lub dokonania sprzedaży istniejącej, należy przedłożyć – akt notarialny 2) w przypadku zawarcia umowy (dzierżawa, najem), której przedmiotem są nieruchomości lub ich części będące własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat) albo umowy (dzierżawa, najem) z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych nie stanowiących odrębnych nieruchomości, należy przedłożyć taką umowę.

Uwaga !

Umowy cywilno prawne prywatne (z innymi osobami niż wymienione wyżej) nie przenoszą obowiązku podatkowego na użytkowników.

 III. Miejsce złożenia dokumentów:

Biuro Obsługi Ludności

od poniedziałku do piątku w godzinach: od 7.30-15.30, IV. Uprawnienia podatnika:

1) Zwolnienia

a) ustawowe – wymienione są enumeratywnie w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1445 z  późn. zmianami )

2) Ulgi – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy – na wniosek podatnika- może:

a) odroczyć termin płatności podatku lub zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę albo rozłożyć na raty zapłatę podatku lub zaległości podatkowej Podstawa prawna – art. 67a § 1 pkt1),2) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 800 ze zm.)

 

UWAGA ! 

Opłata prolongacyjna w wysokości 50% należnych odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej (ogłaszana w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Ministra do spraw finansów publicznych ), podstawa prawna – Uchwała Nr XVII/126/2015 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 26 listopada 2015 roku w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej.

 b) umorzyć w całości lub części :

           - zaległości podatkowe

           -  odsetki za zwłokę              

          - opłatę prolongacyjną 

Podstawa prawna – art.67 a § 1, pkt.3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 800 ze zm)

Wniosek o umorzenie składa się w Biurze Obsługi Ludności po terminie płatności podatku. Powyższe czynności są zwolnione z opłaty skarbowej.

  Uwaga!

Umarzanie, rozkładanie na raty, odraczanie dla osób będących przedsiębiorcami odbywa się również zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004r o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 362)

 3) Na wniosek podatnika wydawane są zaświadczenia

a)    o stanie majątkowym- opłata skarbowa -17 zł. 

b)    o niezaleganiu (zaleganiu) w podatku opłata skarbowa -21 zł.                     

Podstawa prawna poboru opłaty skarbowej za zaświadczenie: załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej(tekst jednolity Dz.U. z 2018r, poz.1044)

 Uwaga!

Opłatę za zaświadczenia dokonuje się przelewem bankowym i pocztowym

Zaświadczenia wydawane są w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. Wnioski o niezaleganiu w podatku załatwiane są w pokoju nr 114 Urzędu Miasta w Kłodzku V. Termin i sposób załatwienia sprawy:            Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 m-cy od dnia wszczęcia postępowania, art. 139 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 800 ze zm.)

 VI. Jednostka odpowiedzialna:    Wydział Podatków i Opłat    Główny specjalista ds.wymiaru podatku od nieruchomości osób fizycznych– Dariusz Kurek, pokój nr 107 tel. 74 865-46-95

Inspektor , ds. podatku od nieruchomości od osób prawnych, postępowań w sprawie zastosowania ulg w spłacie podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców – Grzegorz Matuszewski, pokój nr 107 tel. 74 865-46-96 

VII. Tryb odwoławczy:       Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Biurze Obsługi Ludności w godzinach pracy Urzędu – jak w punkcie III). 

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

 VIII. Upomnienia, tytuły wykonawcze:            W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni.       W przypadku uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego właściwego dla miejsce zamieszkania (siedziby) podatnika w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.     

Pliki powiązane z informacją

Informacja powiązana z wydziałem:   Wydział Podatków i Opłat
  METRYKA INFORMACJI
Osoba, która wytworzyła informację:   Dariusz Kurek
Osoba, która wprowadziła informację do BIP:   Magdalena Serafin
Autor ostatniej poprawki:   Magdalena Serafin
Osoba, która zweryfikowała informację w BIP:   Magdalena Serafin
Data wytworzenia informacji:  21.12.2015
Data wprowadzenia do BIP:  21.12.2015 13:54
Data weryfikacji:   07.01.2019 15:18
Data ostatniej zmiany:   05.01.2023 15:20 Rejestr zmian