Kategoria menu:Wydział Podatków i Opłat
Podatek od nieruchomości od osób fizycznych
Treść informacji
Podatek od nieruchomości od osób fizycznychI. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1445 z późn. zmianami )
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
II. Obowiązki podatnika:
Termin płatności podatku od nieruchomości – wymienione w decyzji wymiarowej:
I rata – do 15 marca każdego roku
II rata – do 15 maja każdego roku
III rata – do 15 września każdego roku
IV rata – do 15 listopada każdego roku
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100,00 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Wszelkie wpłaty i wypłaty BEZ PROWIZJI będzie można dokonywać w:
1. Punkcie Obsługi Klienta Gospodarczego Banku Spółdzielczego Kłodzko pl. B. Chrobrego 1 - budynek ratusza od strony Straży Miejskiej
W ciągu 14 dni od zaistnienia zmian mających wpływ na wysokość podatku (zmiana użytkowania, zmiana powierzchni itp.) należy zgłosić obowiązek podatkowy, i złożyć informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 wg wzoru ustalonego UCHWAŁĄ NR XVII/128/2015 RADY MIEJSKIEJ W KŁODZKU Z DNIA 26 LISTOPADA 2015 r. w sprawie określenia wzoru formularza informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, użytkach rolnych i lasach obowiązującego na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko
Ponadto:
1) w przypadku nowo nabytej nieruchomości lub dokonania sprzedaży istniejącej, należy przedłożyć – akt notarialny 2) w przypadku zawarcia umowy (dzierżawa, najem), której przedmiotem są nieruchomości lub ich części będące własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat) albo umowy (dzierżawa, najem) z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych nie stanowiących odrębnych nieruchomości, należy przedłożyć taką umowę.
Uwaga !
Umowy cywilno prawne prywatne (z innymi osobami niż wymienione wyżej) nie przenoszą obowiązku podatkowego na użytkowników.
III. Miejsce złożenia dokumentów:
Biuro Obsługi Ludności
od poniedziałku do piątku w godzinach: od 7.30-15.30, IV. Uprawnienia podatnika:
1) Zwolnienia
a) ustawowe – wymienione są enumeratywnie w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 1445 z późn. zmianami )
2) Ulgi – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy – na wniosek podatnika- może:
a) odroczyć termin płatności podatku lub zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę albo rozłożyć na raty zapłatę podatku lub zaległości podatkowej Podstawa prawna – art. 67a § 1 pkt1),2) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 800 ze zm.)
UWAGA !
Opłata prolongacyjna w wysokości 50% należnych odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej (ogłaszana w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Ministra do spraw finansów publicznych ), podstawa prawna – Uchwała Nr XVII/126/2015 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 26 listopada 2015 roku w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej.
b) umorzyć w całości lub części :
- zaległości podatkowe
- odsetki za zwłokę
- opłatę prolongacyjną
Podstawa prawna – art.67 a § 1, pkt.3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 800 ze zm)
Wniosek o umorzenie składa się w Biurze Obsługi Ludności po terminie płatności podatku. Powyższe czynności są zwolnione z opłaty skarbowej.
Uwaga!
Umarzanie, rozkładanie na raty, odraczanie dla osób będących przedsiębiorcami odbywa się również zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004r o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 362)
3) Na wniosek podatnika wydawane są zaświadczenia
a) o stanie majątkowym- opłata skarbowa -17 zł.
b) o niezaleganiu (zaleganiu) w podatku opłata skarbowa -21 zł.
Podstawa prawna poboru opłaty skarbowej za zaświadczenie: załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej(tekst jednolity Dz.U. z 2018r, poz.1044)
Uwaga!
Opłatę za zaświadczenia dokonuje się przelewem bankowym i pocztowym
Zaświadczenia wydawane są w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. Wnioski o niezaleganiu w podatku załatwiane są w pokoju nr 114 Urzędu Miasta w Kłodzku V. Termin i sposób załatwienia sprawy: Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 m-cy od dnia wszczęcia postępowania, art. 139 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2018r., poz. 800 ze zm.)
VI. Jednostka odpowiedzialna: Wydział Podatków i Opłat Główny specjalista ds.wymiaru podatku od nieruchomości osób fizycznych– Dariusz Kurek, pokój nr 107 tel. 74 865-46-95
Inspektor , ds. podatku od nieruchomości od osób prawnych, postępowań w sprawie zastosowania ulg w spłacie podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców – Grzegorz Matuszewski, pokój nr 107 tel. 74 865-46-96
VII. Tryb odwoławczy: Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Biurze Obsługi Ludności w godzinach pracy Urzędu – jak w punkcie III).
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
VIII. Upomnienia, tytuły wykonawcze: W ciągu 7 dni po upływie terminu płatności raty podatku wystawia się upomnienie. Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni. W przypadku uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego właściwego dla miejsce zamieszkania (siedziby) podatnika w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Pliki powiązane z informacją
- Informacja do pobrania - rozmiar pliku: 382.78 kb
- Klauzula informacyjna - rozmiar pliku: 181.39 kb